onsdag 13 november 2013

Klassiskt och klurigt

Liket i Biblioteket (The Body in the Library) är en av Agatha Christie's mest kända deckare. En charmig och lättläst pusseldeckare, som leker med gåtan om en ung kvinna som hittas död i en herrgård - en kvinna som alla utom de som faktiskt bor i herrgården verkar ha kopplingar till.

Trots min gränslösa kärlek för charmig spänningslitteratur har jag faktiskt ALDRIG läst en Agatha Christie-bok. Helt galet, jag vet. Jag har sett flera av TV-serierna och även spanat in släktingars gamla samlingar, men har aldrig tagit steget och faktiskt läst en bok av denna odödliga legend. Men nu är jag är glad att jag gjorde det. Här i Asien fanns det inte så många svenska varianter att välja på, så det fick bli en på engelska, och kanske var det lika bra att inleda på originalspråket.

Hur som helst gillade jag den självklart. Jag älskar mysterier, helst relationsdrivna, och att handlingen innefattar engelska byar och kluriga tanter gör ju inte saken värre. Självklart finns det både stora och små detaljer som inte riktigt håller upp med nutidens syn på mänsklighet (god moral är oftast do or die i dessa böcker har jag förstått) men motivet i just denna bok är nog rätt tidlöst. Det är väldigt rappt, mys-spännande och kul. Det blir garanterat fler Christie-böcker för mig!



2 kommentarer:

  1. Agatha Christie är härlig. Du har mycket att läsa också, hon skrev ju en och annan bok. Jag vet, för fick ärva min mammas Christie-samling och den är stor men inte komplett...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har ju en del böcker att ta mig igenom! Åhh den samlingen blir jag avundsjuk på! :)

    SvaraRadera