torsdag 8 maj 2014

Yrsa Sigurdardottir - Ödemark

Fick en lite tokig idé när jag firade påsk på Gotland för några veckor sedan. Jag ska läsa en E-bok. Visst har jag läst e-böcker förut. Mestadels i Asien när inga svenska böcker fanns tillgängliga i tryckt format, och jag längtade efter något som inte var på engelska. Men sedan dess har det varit tomt i min mobil. Fram tills nu. Jag kan känna att jag gillar grejen med både inbundna böcker och e-böcker, och känner att en omväxling nog är det bästa för mig. Hur som helst valde jag den isländska författaren Yrsa Sigurdardottir och hennes bok Ödemark.



Boken är utgiven av Modernista (detta underbara förlag) som tidigare bland annat gett ut en av mina favoritthrillers: Nu ser du mig av S.J Bolton. Jag har även läst en bok översatt till engelska av Yrsa tidigare (I remember you) och trots att den inte helt uppfyllde mina förväntning bestämde jag mig för att ge henne en ny chans. Tyvärr föll det även här. Sigurdardottir har en grym känsla för att bygga upp en ruggig intrig, gärna placerad på en plats utan någon kommunikation eller närhet till räddning. Här är det en gruvstation på Grönland som får agera miljö, och till en början är det ganska creepy. Det första kapitlet är ren och skär skräckis, och huvudpersonen Thora känns värd att följa. Men mer spännande än så blir det inte riktigt. Boken kommer aldrig till skott, den där krypande känslan kommer aldrig, och historiens cliffhangers är alldeles för svaga. Synd, på en sådan spännande inledning.

Jag är beredd att ge Sigurdardottir fler chanser i framtiden, mest på grund av att hennes böcker alltid är så makalöst snygga och tilltalande för en skräckfantast, men då måste det blir mer. Mer karaktär, mer livfullt. Och framför allt mer spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar