onsdag 14 maj 2014

Eli Åhman Owetz - Anna-Lisas Antik

Jag kan ibland känna mig besviken på att de flesta böcker jag läser ges ut av samma förlag. De stora. Så jag bestämde mig för ett tag sedan för att surfa runt på lite mindre förlag och få en bild av deras utgivning. Jag som skräckfantast har sedan tidigare varit mycket nyfiken på bland annat Mörkersdottir, men som feel-good-älskare har jag nu även fått upp ögonen för Förlaget Orda, och deras författare Eli Åhman Owetz, som även driver retrobloggen Femtiotalsjakten.se. Jag sökte upp hennes första roman "Anna-Lisas Antik" på Pocketshop och hoppades på att den skulle ge mig några timmars solig underhållning. Det gjorde den utan tvekan.


Boken handlar (som väntat) om retroälskaren Anna-Lisa som lämnar Sundbyberg för landsliv, och öppnar en antikaffär i Roslagen. Vägen fram till finalen korsas av snygga bilmekaniker, antiktjuvar, charmiga och smått excentriska tanter och drömska beskrivningar av livet på landet. Och jag faller pladask. Eli Åhman Owetz har ett underbart driv i sin berättelse, och jag vill verkligen inte att den ska ta slut. Det är visserligen sockersött och historien löper som den ska i denna genre, men boken bjuder ändå på några överraskningar när det kommer till Anna-Lisas kärleksintressen. Karaktärerna är kärleksfullt skissade, och idén att låta en karaktär avsluta varje mening med ett utropstecken känns nytänkande i en regelfylld skrivarvärld av trista punkter. Fram för utropstecken!

Anna-Lisas Antik är den charmigaste bok jag läst i år, och jag längtar redan nu till uppföljaren Flickorna i Speceriaffären som kommer i slutet av sommaren.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tyckte om Anna-Lisa! Din recension gjorde min dag ännu soligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra! Måste säga att det var ett par underbara dagar jag spenderade i Anna-Lisas härliga värld! Ska stå i kö till Speceriaffären i sommar! =)

      Radera